De Breinstorm Tengel 2 / Kunst in de Zorg



Het onderwerp van deze avond is voortgekomen uit de eerste Breinstorm sessie van Tengel.
Een notitie die ik zag uit de vorige Breinstorm was:
Kunstenaars als voortrekkers in een veranderende samenleving:
dit kan b.v. community art zijn.
Martha Schaap gaat een pitch geven over Kunst in de Zorg.
Hier zou een nieuwe werkgroep uit voort kunnen komen.
Om jullie te inspireren over wat kunstenaars in de zorg kunnen doen & betekenen wilde ik iets vertellen over mijn eigen ervaringen hiermee.
 Ik heb mij de laatste jaren toegelegd op Kunst en dementie & mensen met andere vormen van hersenbeschadiging.

Hoe meer ik mij hierin verdiep , des te meer ik erdoor wordt gegrepen. Zowel in mijn autonome werk als het werk dat ik met de mensen samen doe en de methodes die ik gaandeweg ontwikkel.

Het is ook prachtig, puur en kwetsbaar als uiterlijk vertoon geen rol meer speelt als het begrip tijd niet meer bestaat, wat gebeurt er dan met je? Er is ruimte om tot echt contact te komen.
Het leven in hun wereld is complex
In die andere wereld kunnen dromen een realiteit worden. 
Kan een prachtige zomerdag ontelbare malen worden herbeleefd.  
Het is tegelijkertijd verschrikkelijk en mooi.
Een klein voorbeeld:
 Er was eens

Er was eens een man
Hij ging naar bed, zonder hoed of pet
Door een slaapmutsje verdoofd
Het winterzachte dekbed over zijn hoofd

Daar in zijn dromenland
Zag hij een brede glimlach
Van een mooi paard in galop
Door de kleurrijke velden, kataklop

Het is afgelopen met het dromen
Laat nu de hemel maar komen in mijn dag dromen
In die tuin vol bloemen, met bijen die zoemen &
Stellen die zoenen.

De Zonnebloemen schijnen hun zonnige licht
Het leven als een tas in een tas in een tas
Geen tovertassen , maar gewoon, een tas
Net als een jas over een jas over een jas
Maar het blijft koud in mijn botten, we worden oud
En weet je, dat is niet fout!

De Zand-dromers/Zandstroom 04- 02 – 2014
Samen op Dinsdag middag woorden zoeken en zinnen maken en samen aan elkaar plakken tot een gedicht. En hier vervolgens samen een groot schilderij bij maken.




Comments

Popular Posts